הג'יגה פקטורי של טסלה

אוקיי, זה הפוסט האמיתי הראשון ב"טוב לדעת". מרגש, אבל תמיד צריך להתחיל מהראשון. למעשה לא חייבים להתחיל בראשון, אבל נשאיר את זה לפעם אחרת, כשאתקל במושג שקשור לזה.

למה דוקא הג'יגה-פקטורי? כי נתקלתי היום בכתבה הזו באתר המצוין של חדשות הטכנולוגיה TechCrunch. לפי הכתבה, פנסוניק צפויה להפסיק את הפעילות שלה בג'יגה-פקטורי בנואדה.

חלקכם בוודאי מכיר את השם ג'יגה-פקטורי, וגם מי שלא מכיר יכול לנחש לפי המילים "טסלה" ו"מפעל" שמייצרים בו מכוניות חשמליות. אבל בכל זאת, לפני שנמשיך רק נוודא שכולנו באותו עמוד:

ג'יגה-פקטורי הוא השם שחברת טסלה נותנת למפעלי הענק שלה, שבו נמצאים גם חלק מפסי הייצור של חלקי הרכב וגם פסי ההרכבה. הג'יגה-פקטורי הראשון של החברה הוקם בספארקס, נואדה, והשם הרשמי שלו הוא Tesla Giga Nevada. מאז 2017 מייצרים שם את טסלה מודל 3. כינוי החיבה שלו הוא Gigafactory 1 וזה בגלל שיש לחברה עוד כאלו.

ב- Gigafactory 2 שנמצא בבאפלו, ניו יורק, מייצרים לוחות סולריים ומטענים. Gigafactory 3 נמצא בשנחאי, סין, והייצור בו החל ממש לאחרונה. לטסלה יש גם תכניות להקים את המפעל הרביעי בברלין, גרמניה, שבו ייצרו בין היתר את טסלה מודל Y. הוא מתוכנן להתחיל לפעול בסוף 2021, אבל אם עד היום האיום המרכזי על המועד הזה היה מצד ארגוני איכות הסביבה באירופה, ישנן כיום דאגות חדשות. אי-הבהירות הכלכלית בעקבות משבר הקורונה העולמי הובילה את אילון מאסק, המנכ"ל המפורסם של טסלה, לפרסם לפני מספר ימים הודעה שפתיחת המפעל לא תידחה בגלל הוירוס. מחזיקים בשבילו אצבעות.

ורק לטובת ההיסטוריה – אילון מאסק טבע את המונח ג'יגה-פקטורי ב- 2013, כשהצהיר שבמפעל ייצרו יותר סוללות ליתיום יון מאשר בכל המפעלים הקיימים ביחד. מאז, חברות נוספות התחילו להשתמש במטבע הלשון הזה עבור המפעלים שלהן, כך שנראה שהצליח לו..

הוא באמת גדול, הג'יגה-פקטורי!

אם משתמשים בקידומת ג'יגה, זה בדרך כלל כדי שנחשוב שמשהו הוא יותר גדול ממה שהוא באמת. במקרה הזה – מדובר באמת במפעל גדול. גדול מאד. למעשה, כשההרחבות של המפעל יסתיימו הוא צפוי להיות הבניין עם ה"חתימה" הגדולה ביותר בעולם מבחינת שטח – מעל מיליון מטר מרובע! הוא גם יהיה הבניין השני בעולם מבחינת נפח בנוי, אחרי הבניין של חברת בואינג באברט, וושינגטון, ששם מייצרים… מטוסים, לא מכוניות!

אם אתם בקטע של בניינים גדולים או רחבים – מוזמנים לראות את רשימת ה"מפלצות" בקישור הזה.

אני הופתעתי לגלות שם, למשל, שהבניין השני בדירוג מבחינת נפח בנוי הוא המסגד הגדול במכה, "אלמסג'ד אלחראם", שמקיף את הכעבה – האבן השחורה הגדולה שאותה מקיפים עולי הרגל המוסלמים במסגרת מצוות החאג'.

בכל מקרה, יש למפעל בנואדה עוד הרבה מקום לגדול – הוא בנוי על שטח שגדול פי שלושה מהסנטרל פארק בניו יורק.

המפעל מיושר לצפון האמיתי

לפעמים לאדריכלים יש כל מיני שגעונות בעיצוב מבנים כך שיהיו בולטים בנוף, או שיהיה להם סיפור מעניין. תשאלו למשל את האדריכל דייויד פישר, שתכנן את Dynamic Tower שמוכר יותר בשם "המגדל המסתובב" ואמור לקום בדובאי. מתישהו. הבניה נדחית כבר כמה שנים, כי זה ממש לא פשוט ולא זול להקים בניין מסתובב.

אבל במקרה של טסלה – יש סיבה הגיונית מדוע תכננו את המפעל בנואדה כך שיהיה מיושר לצפון האמיתי. באופן הזה אפשר להבטיח שהכיול של ציוד ה- GPS שמותקן ברכב ובלוחות הסולריים שלו הוא הכי מדויק שאפשר.

מה שעוד עוזר בשמירה על הדיוק הוא העובדה שחוץ מאלפי העובדים בכל אחד מהמפעלים, חלק גדול מהייצור וההרכבות מבוסס על רובוטים, שגם הם די מדוייקים..

הוא ידידותי לסביבה (יחסית למפעל, כן?)

כיאה למפעלים חדשניים של חברה חדשנית, הושקעה מחשבה רבה בתכנון ובבניה של הג'יגה-פקטוריז. המפעלים בנויים כך שיהיו עמידים בפני רעידות אדמה, למשל, ויש השקעה עצומה במיחזור של חומרי הגלם שמגיעים למפעל ברכבות – כולל מיחזור של סוללות ישנות.

אבל תשומת לב מיוחדת ניתנה לנושא האנרגיה, כפי שמצופה מחברה שמייצרת מכונית חשמלית. כל צריכת האנרגיה של המפעלים אמורה להיות מבוססת על מקורות מתחדשים:

  • שמש – על בסיס לוחות סולריים על הגגות ובשטחים שסביב המפעל. בהצלחה עם זה במפעל בגרמניה…
  • רוח
  • אנרגיה גיאותרמית

לא בדקתי אם מישהו לא התקין איזה גנרטור על בנזין, רק ליתר בטחון, אבל אני מניח שהכוונה שלהם ברורה. מיכל המים שהותקן במפעל בנואדה, אגב, הוא בנפח של כמעט 6 מיליון ליטר. זה כמו שתי בריכות אולימפיות בערך. צמאים שם, כנראה.

האם הפסקת הפעילות של פנסוניק בג'יגה פקטורי תשפיע על טסלה?

התחלנו את הפוסט הזה מהכתבה שבה נאמר שפנסוניק מפסיקה את הפעילות במפעל של טסלה בנואדה. פנסוניק וטסלה משתפות פעולה שם מאז 2014. פנסוניק מייצרת את התאים, שטסלה משלבת במארז של הסוללה החשמלית – המרכיב הכי יקר ברכב.

עד עכשיו התרשמנו מטסלה כחברה מתקדמת וידידותית. זה אולי נכון, אבל כמו כל חברה שרוצה להרוויח – במיוחד כאשר מצב החברה נע בין רווחיות להפסדים – טסלה לא אוהבת להיות תלויה באחרים. באופן ספציפי היא גם לא רוצה להיות תלויה באחרים כאשר מדובר במרכיבי מפתח ברכבים שלה.

לפני שנה, למשל, אילון מאסק התלונן שפנאסוניק מעכבת את הייצור של טסלה.

סביר להניח שאם ההשבתה של פנסוניק תימשך זמן רב, או אפילו אם הפעילות תימשך בצורה מצומצמת, ייווצר צוואר בקבוק בתהליכי הייצור של טסלה. זה אולי נכון לטווח הקרוב, אבל טסלה כבר חשבה על כך מזמן, ולפני שנה בערך היא חשפה שהיא עובדת על ייצור עצמאי משלה של סוללות. הייצור למעשה כבר התחיל בנואדה ובסין ואנשים שקוראים להנאתם את משרות ה"דרושים" של המפעל שמוקם בגרמניה אומרים שלפי הדרישות – גם שם טסלה תייצר את המצברים בצורה עצמאית

זה יאפשר לה לא רק לצמצם תלות בפנסוניק, אלא גם להוזיל עלויות ולהגדיל את האינטגרציה עם מוצרים אחרים שהיא מייצרת ומסתמכים על התאים הללו, כמו מערכות סולאריות לבית ומערכות לאחסון אנרגיה.

אז לא בטוח שטסלה תפסיק את שיתוף הפעולה עם פנסוניק, אבל זה בטח יאפשר לה להיות במצב טוב יותר כשיתחיל המשא ומתן על חידוש החוזה ביניהן

עד כאן להפעם.