במקום עמוד שגיאה מצאתי פנינה

עברתי השבוע על רשימת המשימות בטרלו של Ourboox, האתר של הספרים הדיגיטליים שאני חלק מהצוות שלו. באחד הכרטיסים היו כתובות שלוש מילים: Improve 404 page.

מה? מה זאת אומרת לשפר את עמוד ה- 404? הוא בסך הכל אומר למי שניסה להגיע לכתובת שלא ממש קיימת שהיא… לא קיימת. מה בכלל אפשר לשפר? אז הלכתי לבדוק מה גרם לרן, ראש צוות הפיתוח, להכניס את המשימה הזו והבנתי שנפלתי על פנינה קטנה ונסתרת.

כולנו נתקלים מדי פעם בהודעת השגיאה 404 – הדף אינו קיים, שמתקבלת כשלחצנו על לינק שבור או הקלדנו כתובת שגויה. אני מניח שחלק גדול מכם, כמוני, לא ייחס לזה יותר מדי משמעות ובחר באחת משתי האופציות הקלות: לחזור לדף הקודם שממנו הגעתם או לכתוב שוב את הכתובת – הפעם מבלי לטעות.

אם אתם סקרנים לגבי המקור של המספר 404 לציון ההודעה כחלק מפרוטוקול התקשורת של האינטרנט – אל תאמינו לסיפור הנפוץ בנושא. בראשית ימי האינטרנט טים ברנרס  לי ורוברט קאיליו עבדו ב- CERN על מה שעתיד להיות הרשת העולמית המוכרת לנו היום. המיתוס מספר שהשניים עבדו בקומה הרביעית, בחדר שמספרו 404. בכל פעם שהגיעה בקשה לאתר משאב מחשבי שלא נמצא, הנוסח של התשובה המקורית היה Room 404: file not found

זה סיפור נחמד, אבל הוא רק אגדה אורבנית ששניהם כבר הכחישו, מה שרק גרם להיווצרות של אגדות נוספות.

אם נחזור לענייננו, ניגשתי לחפש דוגמאות של עמודי 404 משופרים ולהבין איך תכננו הבעלים או המעצבים של אותם אתרים להפיק מהם יותר מאשר הודעת סירוב מנומסת. יש כל מיני גישות לגבי שימוש במשאב הלכאורה-אבוד של הודעת השגיאה, אבל נראה שאפשר לאשכל אותם לשלוש קבוצות עיקריות:

אותו סירוב, אבל מנומס יותר – אתרים שאכן הקדישו עמוד ייעודי להודעת השגיאה אבל דאגו שלפחות תרגישו טוב אם הגעתם לשם. זה יכול לכלול טקסט מרגיע ("קורה לכולם", "אופס"), או תמונה משעשעת שממחישה שהגעתם למקום שומם (מצאתי כמה וכמה תמונות של אי בודד וגם אופציות נוספות)

דלפק המודיעין – לצד הודעת השגיאה יוצגו גם אפשרויות אחרות שינסו לעזור לכם להגיע למחוז חפצכם: לינק לעמוד הבית של האתר, לינק לעמוד ה- FAQ או למייל של התמיכה הטכנית, חלון לחיפוש בתוך האתר ועוד

כל טעות בניווט היא גם הזדמנות – אלו האתרים שהשקיעו לא רק בהצגת אפשרויות מידע נוספות אלא בהצעת ערך נוסף לגולשים: חיבור לרוח האתר על ידי הודעת שגיאה ותמונה שקשורות לאתר הספציפי, קישורים לעמודי התוכן המשמעותיים ביותר באתר או אפילו הצעה לנצל את ההזדמנות שאתם כבר כאן וליצור משהו חדש, במקום לחפש את העמוד המקורי.

שימוש נכון בעמוד ה- 404 יכול לסייע לא רק בהפחתת תיסכול, אלא אפילו להפוך לחלק מחוויית לקוח מוצלחת. אנחנו היינו צריכים לחשוב עז זה מראש, אחרי שכבר כתבתי כאן על כך שכל טעות בדרך היא הזדמנות מצויינת למשהו חדש. איך זה שלא הקדשנו לעמוד הזה מחשבה עד עכשיו?

רגע לפני שנראה לכם את העמוד החדש שלנו, הנה עמודי ה- 404 של האתרים המובילים בישראל ביולי 2021 ע"פ Similarweb. תוכלו לראות שהם בחרו בגישות שונות זה מזה ואשמח לשמוע מה דעתכם על הבחירה שלהם.

עמוד ה- 404 של גוגל
עמוד ה- 404 של יוטיוב
עמוד היוטיוב של פייסבוק
עמוד ה- 404 של זום
עמוד ה- 404 של וואללה
עמוד ה- 404 של YNET
עמוד ה- 404 של נטפליקס
עמוד ה- 404 של מאקו

ולסיום נחזור ל- Ourboox. העמוד הקודם שלנו נראה כך – מעט מתחכם, אבל עדין שייך לקטגוריה הראשונה של הסירוב המנומס.

 
עמוד ה- 404 הנוכחי של Ourboox

בדקנו כמה אופציות, ובסופו של יום החלטנו ללכת על הגישה שבה כל טעות בניווט היא הזדמנות, בטח כאשר אפשר לנצל את משחק המילים של page ו- story באתר שמוקדש לספרים דיגיטליים. הנה התוצאה – מה אתם אומרים?

עמוד ה- 404 החדש של Ourboox

עד כאן להפעם.